A BYD az év utolsó negyedévében letaszította a Teslát az EV-vezető pozícióból, 526 409 tisztán elektromos autót értékesített, míg az amerikai autógyártó 484 507 járművet szállított. Mindkét vállalat felülmúlta éves becsléseit, mivel a BYD átlépte a 3 millió, a Tesla pedig az 1,8 millió eladott autót 2023-ban.

A BYD a negyedik negyedévben rekordot döntött, 942 651 autót adott el. Ennek 55%-a teljesen elektromos (BEV), 45%-a pedig plugin hibrid (PHEV) volt. A vállalat 2022 áprilisában leállította az ICE járművek gyártását.

A Shenzeni székhelyű autógyártó 2023-ban 3 023 679 elektromos járművet értékesített, ami 62%-os növekedést jelent 2022-hez képest. Ennek mintegy 52%-a BEV volt – 1 574 804 darab. A Tesla 1.808.581 darabot szállított 2023-ban, ami 38%-os növekedés az előző évi 1.313.851 darabhoz képest. A 2023-as kumulatív eladásokat tekintve még mindig a Tesla tartja a koronát, azonban a BYD valószínűleg 2024-ig a vezető EV-gyártó marad.

A BYD-t akkumulátorgyártó cégként alapították, és a 2000-es évek közepén csatlakozott az autógyártás szekeréhez. A Warren Buffet által támogatott vállalatot gyakran hasonlítják a Teslához, sőt, dráma nélkül Teslának nevezik. A két autóipari óriás azonban termék és üzleti filozófia tekintetében nem is különbözhetne jobban. Míg például a Tesla online közvetlen értékesítési modellt alkalmaz, addig a BYD a nemzetközi terjeszkedés és a hazai piacon a hatalmas kereskedői hálózatára támaszkodik.

És annak ellenére, hogy sokan hangoztatják, hogy a kereskedői modell a múlt fogalma, a BYD kényezteti a harmadik féltől származó értékesítőit. Az autógyártó például ebben a hónapban 2 milliárd jüant (280 millió USD) ad vissza a márkakereskedőinek, jutalomként azért, hogy elérjék a vállalat célját, hogy 2023-ig 3 millió járművet adjanak el. Minden egyes tavaly eladott autó után 666 jüant (93 USD) kap a kereskedés.

A Teslával ellentétben a BYD autóinak belseje hagyományosabb. A sok fizikai gombbal és a hagyományosabb beállításokkal ne számítson csúcsszintű ADAS-ra, elsöprő számítási teljesítményre vagy csúcskategóriás autonóm vezetési képességekre. A BYD kutatás-fejlesztése elsősorban az akkumulátorokra és arra összpontosít, hogy sok autót szállítson elfogadható áron.

A BYD szintén egy rendkívül vertikálisan integrált vállalat. A vállalat alapítója és vezérigazgatója, Wang Chuanfu mindent házon belül akar. A BYD tulajdonában vannak a lítiumbányák, saját cellákat és akkumulátorokat gyárt, valamint autógyárak, szállítmányozók és autóbiztosítók.

Wang Chuanfu-ban még mindig van valami közös Elon Muskkal – radikális költségcsökkentő, a hatékonyságot magasra, az autóárakat alacsonyra tolja, olyan alacsonyra, amennyire a CFO megemészti. Legutóbbi Tesla Model Y versenytársa, a BYD Song L a bevezetéskor azonnali 30 000 jüan (4200 USD) kedvezményt kapott. A SUV-t november óta 219 900 jüanért árulták elővételben, de decemberben 189 900 jüanos (26 600 USD) indulóárral indult. A Song L hatótávolsága akár 662 km CLTC, maximális teljesítménye pedig 517 lóerő a kettős motorokkal.

A BYD 2024-ben még inkább belevág a feltérképezetlen vizekre, és valószínűleg még inkább Tesla-útra. A vállalat 2023-ban két új EV-márkát hozott létre – YangWang és Fang Cheng Bao -, amelyek közvetlen értékesítési modellt és saját értékesítési hálózatot fogadnak el. A BYD saját fejlesztésű ADAS és autonóm vezetési rendszerekbe is elkezdett befektetni, felhagyva a Baidu Apollóval kötött megállapodással.

A Fang Cheng Bao megerősítette, hogy 2023-ban 84 városban 154 bemutatótermet és közvetlenül üzemeltetett üzletet telepített, míg a YangWang 90 üzletet tervezett nyitni 40 városban az év vége előtt, de még nem erősítette meg, hogy elérte a célt.

A BYD 2024-ben új modelloffenzívára készül, egy új SUV-sorozat, a Sea Lion vagy a Yuan UP belépőszintű EV bevezetésével. A Sea Lion 07 lesz az új sorozat első modellje, és az év első felében kezdik meg a kiszállításokat. Az új BYD Song L SUV nagyszerű fogadtatásban részesült, hiszen az autóból két héttel a bevezetés után 10 003 darab kelt el. Emellett a YangWang márkanév alatt zsíros árrésű EV-k kerülnek piacra – az U6 luxusszedán és az U9 táncoló szupersportkocsi, míg a Fang Cheng Bao két további SUV-t mutat be – a Bao 3-at és a Bao 8-at.

Másrészt a Tesla a hírek szerint áprilisban kezdi meg a Juniper kódnevű, frissített Tesla Model Y sorozatgyártását a sanghaji Giga Shanghaiban. A Model Y a Tesla hőse Kínában, mivel a Model 3 eladásait 2023-ban lemészárolta a 200k jüanos (28k USD) szegmensbeli elektromos szedánok (BYD Seal, BYD Han, Xpeng P7i, Neta S, Rising F7, …) hada, a Model Y eladásai tartották a talajt.

2024-ben folytatódik a kínai árháború, amelyet a Tesla 2022-ben kezdett el, és lehet, hogy az első autógyártók kezdik elveszíteni a kerekeket, mivel az EV-árak Kínában a mélyponton vannak. Csak a legmélyebb zsebbel rendelkező szereplők maradhatnak talpon. A BYD és a Tesla minden bizonnyal a nyertes csoportok közé tartozik, és izgalmas lesz figyelni a versenyüket, illetve azt, hogy a Tesla mit tartogat a tarsolyában a BYD fölénybe kerülése ellen. Ezen rajta tartjuk majd a szemünket.