Érdemes elolvasni Balczó Róbert ( BRG Mini) tollából, hogy mire érdemes odafigyelni Mini vásárlásakor, vagy akinek már van milyen hibákra számíthat az R50/R52/R53 sorozat terén.

Megpróbálom megfogalmazni a saját tapasztalataimat az R50-nel és általában a Minivel kapcsolatban.

Mini cooper S Balczó Róbert Debrecen

A dologhoz hozzátartozik, hogy autós végzettséggel, tapasztalattal rendelkezem, korábban léghűtéses VW volt a hobbi, öregszem, változott a dolog. Ezek az autók a méretüknek, pedigrés származásuknak köszönhetően (BMW) viszonylag kis futásteljesítménnyel rendelkeznek. (éves 10-20e km) Leginkább városi használat, esetleg ingázás céljából használták őket. Itt most az R53 nem kerül említésre, az inkább élmény és pályanap az utóbbi időben.

Olvastam, hogy a két rendszám között van a hiba…rendkívül egyszerű, az egyiket le kell venni, ha tényleg így van. Én külföldről hoztam, hozom be az autót több okból kifolyólag.

  • jobbak az utak, ezáltal a futómű (és minden egyéb is) jobb állapotban van.
  • az anyatejjel magukba szívják azt a tudást, hogy az autót szervizbe kell hordani (ez már egy 14-17 éves autóra sajnos ott sem jellemző, de még így is jobb a helyzet mint itthon).
  • jó eséllyel kapsz korrekt, korrektebb tájékoztatást mint itthon
  • szeretem a német dönert

Bódé, belső:

-A tipikus helyeken kívül (csomagtér fedél a rendszámvilágításnál, hátsó lámpák alatti sarok, ajtók alja) szerencsére nem jellemző a rozsdásodás. A már korábban említett városi használatból adódóan ütés, húzás, karc, horpadás lehet, az olaszoknál főleg, de onnan érkezett darab szinte biztosan nem rohad. Érdemes rászánni a pénzt egy alváz és üregvédelemre ha megvan az “egyed” és azzal lehet konzerválni egy stabil állapotot alul, felül.
-kényelem szempontjából nincs mit mondani, a sportülés deréktámaszos, megfelelő üléspozíciót nem nehéz megtalálni.
-2 személyes, esetleg 3, de akkor oda az élmény. Ja, és No fat chicks! A tetőablakos verzió egy kicsit kisebb fejtérrel bír illetve hangja van a tetőnek, be tud ázni, stb, de akinek van az szereti, én csak üvegtetőset vennék.

-tetőkárpit tud lógni. Állítólag valaki látott már egy embert aki ismert valakit aki otthon javította…
-egész kulturáltan öregszik és általában Liebhaber autó aminek köszönhetően kevésbé jellemző a csúnya beltér. Bár ha valaki korábban igénytelen volt a belsejével kapcsolatban azt nehéz orvosolni. Cigi, kutya, stb. Számomra fontos egy szép bél” hiszen azt nézed míg benne vagy. A Facelift utáni verziókban szebb egy picit a műszerfal, más a kárpit, kormány. Ízlés, pénztárca dolga.

Fék, futómű, kormánymű:

-rendben kell lennie mert ez az autó erről (is) szól. Jó futómű, nagy élmény.
-hátulja viszonylag könnyen szerelhető, minden elérhető hozzá stb.
-eleje inkább problémás. Toronycsapágy tud ropogni, ez képes rugót törni, érdemes figyelni rá. Talpasok, támasztó gömbfejek, stabil pálcák szintén nehezebben tolerálják a hazai állapotokat, de ezek viszonylag olcsón, gyorsan javíthatóak. A problémásabb rész az az első lengőkar hátsó szilent. Ahhoz a bölcsőt le kell ereszteni, billenteni, majd kivágni a szilentet, préselni, stb. Nem egy álommeló, de ha igényli akkor meg kell csinálni mert szar lehet a hangja illetve az úttartás is csorbát szenved.
-kerekek sokat befolyásolnak a komforton, egyenesfutáson. Ez ízlés és pénztárca kérdése ki mit választ.
-kormánymű elektro hidraulikus pumpával működik. Tud visítani ha kevés az olaj, vagy nem megfelelő minőségű van benne. Felújítás, vagy bontott csere segíthet ezen is. Az szivárgásokat érdemes megszüntetni, hogy lássa az ember ha esetleg újra kezdené és meg tudja előzni ezt a hibát.
-fékekre nem jellemző komoly hiba, megfelelő minőségű betét és tárcsa szükséges.

Motor, váltó:

-Getrag váltó (facelift előtt) állandó hibaforrás . Morog, búg, dobál, bármi. Vagy elfogadja az ember és addig megy vele míg meg nem áll vagy belenyúl egy komolyabb felújításba esetleg egy bontott váltót tesz fel (hasonló lutri) Szintén nem kedvelt munkafolyamat a szerelők által.
-Midland (facelift után) már jobb, kevesebb hiba. Nem beszerelhető a korábbi verziókba, más a bowden, lendkerék, kuplung, stb. Városi legendák szerint a Getrag váltót túl kell önteni olajjal, hogy magasabb fordulat esetén is megfelelő legyen az olajozás, illetve érdemes adalékozni az olajat.
-belső féltengelycsukló gyorsításnál tudja rázni az autó elejét, ha ütemes rázkódás van használat közben akkor arra lehet gyanakodni.
-motorban láncnak lehet hangja, szivárgó hűtő, termosztát probléma miatt lehet hengerfejes, főzheti-eheti a vizet. A hűtőventilátor működését érdemes tesztelni, viszonylag magas hőmérsékleten kapcsol. Ez a közelgő meleg és fokozott klímahasználat mellett fontos.
-olajcserénél megfelelő minőségű olaj és szűrőbetét. Tud olajnyomás problémát produkálni ha nem jól van beszerelve vagy rossz minőségű a betét.
-minden motor más és más, de én imádom a karakterisztikáját, szereti a magas fordulatot, hajtani kell.

Elektromos rész:

-normál dolgok stabilnak nevezhetőek. Érdemes figyelni az oldalüvegek mozognak-e nyitáskor és záráskor. Központi zár működik-e távirányítóról, vagy csak kulcsról. Kulcsok nyomógombjai általában ennyi idős korukra elmúlnak, kevesen javíttatják meg, kulcsház csere, esetleg tanítás kell hozzá. Későbbi verziókban eső és fényérzékelők lehetnek, nem feltétlenül jellemző probléma.
-gyári rádió párti vagyok, gyári hangszórókkal, komfortos, emeli a hangerőt a sebességgel együtt, esetleges multikormány esetén (utólag is, kisebb megbontással beszerelhető) el sem kell engedni a kormányt. Én a CD tár vezérlő helyére kötött Bluetooth-t használok telefonnal, szerintem jó szett, nem cserélném.
-fényszórók sárgulnak, mattulnak, de melyik nem?
-hátsó ablaktörlő motor meg tud állni, BMW rendszer, a tengelyen keresztül folyik az ablakmosó, korrodál, felújítani szinte esélytelen, csere.

Hirtelen ennyi jutott eszembe. De szerintem az autó mindenért kárpótol, abszolút időutazás. Én 47 vagyok, egy negyedik generációs Mondeo-t használok évi 80e km futással, de alig várom, hogy a Minibe üljek és újra 22 éves hülyegyerek váljon belőlem.