Elektromos autók a Mini-től: Nagyobb hatótávolság és teljesítmény bejelentése

Ősztől lépésről lépésre elérhetővé válik a Mini elektromos autók következő generációja. A vásárlók számára ez elsősorban nagyobb akkumulátorokat jelent.

A múltban volt néhány elektromos hajtású mini. A tömeggyártás első modellje kezelhetőségével vonzotta az érzelmeket. A pragmatikusok elsősorban a márkára jellemző ár/teljesítmény arányt, a rövid hatótávot és a lassú töltési teljesítményt kritizálták. Legalábbis az utoljára említett pontokban az E-Minik következő generációja jelentős előnyökkel jár. Ennek érdekében a BMW a jövőben együttműködik a kínai Great Wall Motor autógyárral és az első részletek mostanra kiszivárogtak.

Három modellt hivatalosan is bemutatnak az elkövetkező 12 hónapban. Az alapmodell továbbra is a csaknem 3,9 méter hosszú Mini Hatchback, amely a jövőben Mini Cooper néven szerepel. 135 és 160 kW teljesítménnyel lesz kapható. A csúcsverzió tehát ismét lényegesen erősebb, mint az előző Mini Electric. Ezen az alapon egy ötajtós és egy kabrió is határozottan az értékesítési tervben van. A mostani Miniből a kabrió csak limitált speciális szériában kapható 60 ezer euróért. Nagyon imádnii kell valakinek a Miniket, hogy fontolóra vegyen egy ekkora kiadást. Az utód lényegesen többet kínál majd hatótávolság és töltési kapacitás tekintetében, és szinte biztosan 60 000 euró alatti áron kínálják majd.

A háromajtós Mini fölé két SUV-t terveznek, amelyek crossoverként kerülnek forgalomba. Az Aceman csaknem 4,1 m hosszú, és csak elsőkerék-hajtással kapható. 130 és 160 kW teljesítményű villanymotorokkal szerelik ezeket a modelleket. Az Aceman, ahogy a Mini márkafőnöke, Stefanie Wurst fogalmaz, „elektromos gokart érzést, magával ragadó digitális élményt és a minimális ökológiai lábnyomra való erős összpontosítást” képviseli.

Elektromos autók a Mini-től
A Mini Aceman valamivel rövidebb lesz, mint egy VW T-Cross.

A Mini Countryman lényegesen nagyobb, 4,43 m körüli hosszúságával bekerül a rendkívül versenyképes 4,4 m-es SUV-ok bajnokságába. Szinte az összes ismert tömeggyártó képviselteti magát ebben a szegmensben, így a vásárlók széles választékot kínálnak. A Countryman elsőkerék-hajtásként 140 kW-ot, az összkerékhajtású modellé 200 kW-ot fog szállítani. A közvetlen versenytársak között szerepel a Smart #1, a Volvo XC40, a Mercedes EQA és a BMW iX1 is.

Elektromos autók a Mini-től
Elektromos autóként a Mini Countryman alapmodellként szinte biztosan 50 000 euró körüli összegbe kerül majd.

Az elektromos Mini akkumulátora eddig meglehetősen gyenge volt, nettó 28,9 kWh (bruttó 31,6 kWh) teljesítménnyel bírt. A valós hatótáv szinte mindig lényegesen kevesebb volt, mint 200 km. A BMW-nek itt növelnie kellett, bár kérdés, hogy a bejelentett 40-54 kWh fedezi-e a jövőben azt, amit a vásárlók kérnek. Lehet, hogy ez a helyzet a háromajtós Mini Cooperben, de a Countrymanben sokan túl kevésnek találják. Egy kompakt SUV-ban általában 20 kWh/100 km-nél többet is elfogyaszthat az autópályán még akkor is, ha a vezető az ajánlott sebesség felső határán autózik. Izgalmas a töltési kapacitás: korábban 50 kW volt a határ. Az utódnak legalább kétszer annyit kell ajánlania a csúcstöltésen.

Még néhány hónap van hátra az új Mini generáció hivatalos bemutatásáig. A BMW azonban már felfed néhány kártyát. A Plug-in hibrideknek nincs jövője a Mininél. Néhány évvel ezelőtt a “Rocketman” tanulmány nagy feltűnést keltett. Rövidített mini háromajtós volt. Ezt az ötletet nem folytatják tovább. A Mini Electric esetében a márka azt tesztelte, hogy az ügyfelek elfogadják-e a számukra nagyon drága csomagpolitikát az egyes esetekben. Extra külön-külön alig van, felszereltségi sorokban szinte minden egyesül.

Ez bizonyos vágyakat meglehetősen költségessé tehet. A gyártó számára a választás szabadságának ilyen korlátozása előnyökkel jár az olcsó gyártás formájában – és a margón belül, elvégre olyan dolgokat rendelnek meg és fizetnek érte, amelyeket egyébként nem rendelt volna meg. Nyilván a Mini vásárlóinak többsége támogatja ezt, így az utóddal tovább bővül a rendszer.

Sok hónappal az értékesítés tényleges kezdete előtt természetesen nincs utalás az árakra. Itt azonban folyamatosságra számíthat az érdeklődő. A kisautó és hajtásai nem állítják, hogy olcsó árakkal jelennek meg a piacon. Jelenleg a legolcsóbb Mini Electric 37 300 euróba kerül, néhány extra rendelése után könnyen felmehet 40 000 euró fölé. A BMW továbbra is reménykedik a tehetős vásárlókban, akik a hatótávolság és a töltési kapacitás jelentős növekedését jutalmazzák. Így az elektromos háromajtósért legalább 40 ezer, a Countrymanért pedig legalább 50 ezer euróra lehet tippelni – extra felszerelési csomagok nélkül. Más márkák felelősek azért, hogy az elektromobilitást elérhetővé tegyék a szélesebb nyilvánosság számára. Ez eddig nem állt a siker útjában: elvégre ma már minden ötödik Mini elektromos autó.

A heise.de cikke nyomán, kép: BMW