A VW up!

a Wolfsburg-i bevezető modell, és az Fox-ot követte, amely nem felelt meg az összes VW minőségi standardjának a brazil gyökerek miatt. Az up!-al a Volkswagen sok mindent szeretett volna javítani. Megfelel-e ez a használt modellekre is? Azt mutatjuk meg a használt autó ellenőrzésében.

Lupo, Fox és up! – a Volkswagen koncern jelenlegi története kis, megfizethető és állítólag megbízható autókról, a Polo alatt, színes. A Lupo rajongói körében már kultikusnak számít, a hibás Fox sosem tudott igazán megtartani. 2011-től a “New Small Familiy” alapján a Wolfsburger próbálta visszaszerezni a veszteségbe mentett bizalmat, és a VW up!-val, a Skoda Citigo-val és a Seat Mii-val egyaránt hoztak piacra három, egymáshoz hasonló modellt. Mindhárom kisautó 3,54 méter hosszú és együtt futottak a VW-üzemben Pozsonyban. A Citigo és a Mii már megszűntek.

Volkswagen Up beltér

Karosszéria és belső tér

Először háromajtós kivitelben indult, a VW hamarosan bevezette a négyajtós változatát a VW up!-nak (vagy Up-nak), valamint egy optikailag robusztusabb Cross Up változatot is felajánlott magasabb karosszériával. A első ülések helykínálata a csekély hely miatt elfogadható, de az nagyobb testű emberek számára a hátsó üléseken alig találnak megfelelő ülőhelyet. Ha gyakran gyerekekkel utazik, mindenképpen válassza a négyajtós változatot, mert ez jelentősen megkönnyíti a második üléssorba való be- és kiszállást.

A csomagtér mérete 251 liter, ami áttekinthető, de ha a hátsó ülések háttámláit lehajtja, akkor 959 liter bőséges poggyásztér jön létre. Az egykori alapár 2011-ben alig volt 10 000 euró alatt volt, így azonnal világossá vált, hogy a kisautó ára szűkösen lett kiszámítva. A belső térben luxust keresni hiábavaló, még a kormánymű is csak magasságban állítható. A csomagtérben nem volt világítás, és aki elektromos ablaktörlőt rendelt, az sosem tudta (a 2016-os facelift előtt) a vezető oldali oldalablakot működtetni – egyszerűen hiányzott a megfelelő gomb a vezető oldalon.

Annak ellenére, hogy a belső berendezés spórolós volt, a VW-nek mégis sikerült egy alapvetően szilárd ergonómiát, jó üléseket és egyszerű kezelést biztosítani. Számos tárolóhely teszi az Up életét kényelmesebbé, és a 2016-os facelift-tel a Volkswagen legkisebb modellje kapott egy új, opcionális infotainment rendszert. A leszerelhető kijelző már történelem, helyette a sofőröknek a saját okostelefonjukat kellett “maps + more” segítségével Bluetooth-on összekapcsolni.

Volkswagen Up

Motorkínálat és hajtás

Az Up motorválasztéka elsősorban egy egyliteres, háromhengeres benzinmotorból áll, különböző fejlesztésekben. 2012-től további egy gázmotor és 2013-tól az e-up! elektromos változatot vezették be. A háromhengeres VW EA 211 kezdetben ajánlott és hosszú élettartamú szívó változatként MPI, 60 és 75 lóerővel indult, és csak öt évvel a piacra kerülés után, 2016-ban kaptak turbófeltöltőt. Opcionálisan 90 lóerő állt rendelkezésre, ami először csökkentette az 0-100 km/h gyorsulás időt 10 másodperc alatt. A két szívó végsebessége 160-170 km/h, a háromhengeres turbó 185 km/h volt. Mindegyiket ötfokozatú kéziváltóval szerelték.

A motorok hatásfoka a kisautókategóriában fontosabb, mint a teljesítmény, és az Up esetében ez jól látható. Az 2011 és 2019 között gyártott két szívó változat esetén, az üzemanyag-fogyasztás körülbelül 5 liter/100 km. A 90 lóerős turbóváltozat (hatfokozatú kéziváltóval) valós körülmények között jóval több, mint fél literrel többet fogyaszt. Az Up egy igazi exotikus modellje a 2018-tól kapható 115 lóerős GTI, amelynek kombinált üzemanyag-fogyasztása 4,8 l/100 km, kombinált CO2-kibocsátása 110 g/km. Az eredeti Golf GTI-re utalva a sportváltozat 0-100 km/h gyorsulását 8,8 másodperc alatt éri el, és a végsebessége 196 km/h. A növelt teljesítmény ellenére a fogyasztás is korlátozott, 6 liter/100 km alatt lehet a valós körülmények között.

Az elektromos Up!

Az e-up! mint az elektromos hajtású Volkswagen-konszern előfutára, 2013 és 2019 között 60 kW/82 lóerőt teljesített, és csak egy kis 16,4 kWh nettó kapacitású akkumulátorral rendelkezett, amely 180 kilométer hatótávot biztosított. A valóságban az elektromos kisautó 15 kWh-s üzemanyag-fogyasztásával számolva, ami jelentősen korlátozza a valódi használati körét. Csak egyfázisúan és legfeljebb 3,6 kW-tal tölthető, a CCS csatlakozó extra költséget jelentett.

2019 óta az e-up! (kombinált áramfogyasztás: 12,9-12,7 kWh/100 km; kombinált CO2-kibocsátás: 0 g/km)² rendelkezik 32,3 kWh nettó kapacitású akkumulátorral, amely 260 kilométer hatótávot biztosít. Emellett az e-up! jelenlegi változatot rendszeres AC oszlopon akár 7,2 kW-tal és opcionálisan DC gyors töltőoszlopon akár 40 kW-tal is töltheti.

Felszereltség és biztonság

A hosszú gyártási idő alatt a felszereltségi szintek neve változott, de a “Up” jelzés hosszú ideig változatlan maradt. Emellett voltak különböző speciális modelljei, mint a “Color Up”, a “White Up” vagy a “Black Up”. A alapár 10.000 euró volt, a alapszintek, mint például a “Take-Up” kevés kényelmi jellemzővel voltak felszerelve. A klíma nincs bennük és a felszereltség is alacsony: három ajtó, egy nyitott kesztyűtartó, egy darabos hátsó ülés és sok fekete műanyag – ez volt elég. Az extrak listája hosszú és például tartalmazott olyan dolgokat, mint a tetőablak, a visszapillantó kamera, a sportfutómű, a 17 colos kerekek vagy a navigáció. A biztonsági szint egy kisautóhoz képest rendkívül rendben van. Az Euro-NCAP baleseti teszten 2011-ben teljes öt csillagos értékelést kapott.