Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/autovalaszto.hu/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Sztrájk Svédországban: Elon Musk háborút indított a Tesla alkalmazottaival – amit valószínűleg elveszít - Autós információ Önnek

Elon Musk háborúban áll a svéd munkások egy csoportjával. A Tesla, a milliárdos elektromos autókat gyártó cége országszerte sztrájkhullámmal néz szembe. A fellépés október végén kezdődött, amikor az IF Metall szakszervezet bejelentette a svédországi munkabeszüntetést. Azóta számos más szakszervezet – köztük a szomszédos országokban, például Dániában, Norvégiában és Finnországban – csatlakozott a szolidaritás jegyében.

A svéd munkások az országban megszokott módon kollektív szerződés megkötésére akarják kényszeríteni a Teslát. „Az alkulefedettség rendkívül magas Svédországban – mondta Lars Calmfors, a Stockholmi Egyetem nemzetközi közgazdaságtan professzora. „Ha az egész gazdaságot nézzük, az összes munkavállaló körülbelül 85 százalékára kollektív szerződés vonatkozik.” Svédországban nincs törvényi minimálbér . A méltányos fizetés biztosítása érdekében az ország ehelyett kollektív szerződésekre támaszkodik.

viszonya szakszervezeteinek és vállalatainak Az ország is viszonylag harmonikus. „Minden skandináv országban erős hagyománya van a szakszervezetek és a munkaadók közötti együttműködésnek. De Svédországban ez az együttműködési kultúra különösen erős” – mondta Calmfors.

Az amerikai vállalatoknak meg kell felelniük a svéd szabályoknak

A Tesla helyzete nem egyedi eset. „A nemzetközi vállalatok gyakran rendelkeznek saját kompenzációs és nyugdíjrendszerrel, amely ellentétes a mi svéd rendszereinkkel” – mondja Calmfors. Az amerikai Toys R Us cég hasonló munkaügyi vitával szembesült, amikor az 1990-es években megtagadta, hogy a munkavállalók kollektív szerződést kössenek. A játékgyártó cég három hónapos sztrájk után megállapodott a svéd kiskereskedelmi szakszervezettel, és lényegében megadta magát.

Az összehangolt sztrájkok már most fejtörést okoznak a Tesla svédországi műveleteinek. A svéd posta sikeresen leállította az új rendszámok kiszállítását az elektromos autókhoz , míg a dán dokkmunkások megtagadták a Tesla járművek kipakolását. Elon Musk még nyilvánosan is szidalmazta a munkásokat, „őrültségnek” nevezve a sztrájkot.

A Teslának sok vesztenivalója van

A svéd Tesla sztrájk viszonylag kicsi. Az elektromos autókat gyártó cégnek nincs gyára az országban, és csak mintegy 120 embert foglalkoztat svédországi szervizeiben. A piac nem különösebben fontos a Teslának , de a svéd sztrájkok engedése többe kerülhet a cégnek a hírnév károsodása miatt. „A Teslának sehol nincs kollektív szerződése – legalábbis nem önkéntes” – magyarázza Calmfors. „Ha Svédországban kollektív szerződést kötnének, az megmutatná más országok alkalmazottainak, hogy ez a piros vonal nem abszolút.

„Nem a svédországi kollektív szerződés következményeitől tartanak, hanem attól, hogy ez ösztönzőleg hathat más országok szakszervezeteire.” Calmfors szerint azonban a Teslának van egy félelmetes ellenfele az északi országokban. “A szakszervezetek tartanak attól, hogy ez hosszú távon mit válthat ki” – mondta. „Ha bebizonyosodik, hogy Svédországban a nagyvállalatok kollektív szerződés nélkül is dolgozhatnak, valószínűleg attól tartanak, hogy ez az erős társadalmi norma idővel meggyengül.”

A sztrájkoló dolgozókat részben a szakszervezetek finanszírozzák, ami további ösztönzést jelent a sztrájkhoz – mondja a közgazdász. „Nagy ügy a Tesla és a svéd szakszervezetek számára is – mondta –, de azt hiszem, a legvalószínűbb eredmény az, hogy a Tesla veszít.” A Business Insider megkereste a Teslát, hogy kommentálja a sztrájkokat, de a cikk megjelenéséig nem kapott választ.

Olvassa el az eredeti cikket a Business Insideren