ABS: Olyan technológia, amely segít megelőzni a baleseteket
Az ABS-nek köszönhetően az autók vészfékezéskor is kormányozhatók maradnak.© Bosch

A blokkolásgátló fékrendszert (ABS) a törvény nem írja elő, de a gyártók szinte minden új autóba önkéntesen telepítik. Ez azért van, mert az ABS segít megőrizni a vezető képességét vészhelyzetekben.

Az ABS azt biztosítja, hogy az autó kerekei vészfékezéskor is kormányozhatók maradjanak. Amikor egy autó erőteljesen fékez, a kerekek blokkolhatnának, ami azt eredményezné, hogy az autó tovább csúszik a menetirányban. Az ABS azonban lehetővé teszi, hogy a kerekek ne blokkoljanak, így a vezető továbbra is képes manőverezni, még erős fékezés közben is. Ezért az ABS széles körben elterjedt és hasznos biztonsági funkció az autókban, bár nem kötelező a törvény által előírva.

A fékút lerövidül

A kormányzás és a kanyarerő átvitele az aszfaltra valóban a kerekek forgását igényli. Ugyanez vonatkozik a kívánt fékerő átvitelére is. Az ABS (blokkolásgátló rendszer) a kerekek blokkolását megakadályozza, és ezt úgy teszi, hogy másodpercenként 40-szer csökkenti a féknyomást, amikor érzékeli, hogy a kerekek blokkolnának, majd ismét emeli a nyomást. Ez lehetővé teszi, hogy a fékút rövid maradjon még csúszós felületen is, és az autó továbbra is kormányozható maradjon.

A modern ABS-t a Bosch fejlesztette ki az autókhoz. A technológiát 1978-ban mutatták be a Mercedes S-osztályban, és az autógyártók önkéntes elkötelezettségének köszönhetően minden új autót több mint egy évtizede ABS-sel szerelnek fel. Az ABS bevezetése előtt a tanuló sofőröknek meg kellett tanulniuk a dadogó fékezés technikáját, amely magában foglalta a fékpedál gyors ismételt lenyomását és felengedését. Ma már csak a veteránautó-vezetőknek van szükségük erre a technikára, mivel a modern autókban az ABS automatikusan gondoskodik a blokkolás megelőzéséről.

A szerkezet alig változott

A blokkolásgátló rendszer (ABS) szerkezete alapvetően nem változott évek során. Amikor a keréken lévő érzékelő hirtelen fordulatszám-csökkenést észlel, egy jelet küld a hidraulikus fékvezérlő egységnek. Ez az egység ezután elzárja a főfékhengerhez vezető nyomóvezeték mágnesszelepét, ami azt eredményezi, hogy a féknyomás nem tud tovább növekedni.

Ha ez önmagában nem elegendő, a rendszer leereszti a fékfolyadékot egy második szelepen keresztül, hogy aktívan csökkentse a nyomást. Amikor a kerékfordulatszám ismét növekszik, a leeresztő szelep bezárul, és a nyomószelep kinyílik. Ezt a folyamatot ismételgetik, amíg a vezetési állapot ismét stabilizálódik. Ez a működési elv hasonló a teherautók sűrített levegős fékrendszeréhez is.

A cikk eredeti nyelven itt érhető el: https://autogazette.de/abs/bremsen/sicherheit/abs-eine-technik-die-unfaelle-verhindern-hilft-989421527.html