Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the complianz-gdpr domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/autovalaszto.hu/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Skoda 110R - Autós információ Önnek

A keleti blokk korszakában a Skoda modelleivel többször is kiemelkedett a vasfüggöny túloldalán álló versenytársak csoportjából. Ebbe beletartozott a 110 R is, mint a Skoda 100/110 sorozat elegáns és sportos kinézetű kupéváltozata. A kétajtós, gyönyörű hátsó kialakításával 50 éve ünnepelte vásári premierjét Brünnben – később pedig az autósport révén emlegették sokszor.

Skoda 110R

A Felicia Cabriolet utódja

1964-ben a Skoda megkezdte az 1000 MB-os limuzin gyártását. Önhordó karosszériájával, hátsó motorjával és hátsókerék-hajtásával ez a modell új műszaki korszakot jelentett a cseh autógyártó számára. A Skoda modern gyártási létesítményekbe fektetett be az új sorozathoz. Ráadásul a hátsó motoros szedán exportpiaci értékesítési sikere miatt hamarosan teljes mértékben az új jármű gyártása került a fókuszba. A márka ezért fokozatosan leállította a Felicia kabrió gyártását.

A sportos modellek iránti kereslet azonban megmaradt, különösen a nyugat-európai piacokon. A Skoda erre egy olyan járművel válaszolt, amely a tervezett mennyiségeket tekintve továbbra is niche-termék marad, de kellő imázslöketet adott a márkának. A 100/110 L sorozat fejlesztésével párhuzamosan – az 1000 MB utódjaként modernebb karosszériát, elöl tárcsafékeket és továbbfejlesztett biztonsági berendezéseket kapott – majd megkezdődött a munka a kétajtós 110 R kupé változaton.

Tesztvezetések az NDK-ban

A Cseh Köztársaságban “Erko” néven futó 110 R fejlesztése 1966-ban kezdődött. 1968 márciusában gördült ki az első prototípus ŠS718 K belső jelzéssel a kvasinyi gyárból. A kupé karosszéria nem csak az elegánsan lejtős hátsó részében, hanem a lejtősebb szélvédőben és a két széles, keret nélküli ablakos ajtóban is különbözött a bevágásos változattól.

A kupé 145 km/órás végsebességet ért el a tesztvezetéseken, amelyekre többek között az NDK-ban, az autópályán került sor. A második prototípus 1969 márciusában készült el, és már ikerkarburátort és dinamó helyett AC generátort tartalmazott.

A 110 R világpremierjére a Skoda számos újságírót meghívott a cég Mladá Boleslav-i szakiskolájának kollégiumába. A sajtótájékoztatót követően a vendégek a közeli Hoskovice repülőtéren tesztelhették az új sportkupét.

Skoda 110R
Skoda 110R

Premier Brünnben

A 110 R-t először 1970. szeptember 5-én láthatta a közönség a brünni műszaki vásáron. Három példányt állítottak ki. A sportkupé exportpiaci sikerének alapját a párizsi, londoni és torinói autószalonon bemutatott jármű fektette le, amelyet 1970 októberében gyors egymásutánban rendeztek.

A 110 R iránti kereslet meredeken emelkedett, de a gyártás felpörgetése problémákat okozott a Skodának az akkori politikai környezet miatt. 1970 végéig mindössze 121 jármű készült el, és csak 1971 második negyedévében tudták eljuttatni az első kupékat a külföldi vásárlókhoz.

Ennek eredményeként a cseh autógyártó elsősorban az exportra koncentrált: az 1971-ben gyártott mintegy 3000 darabból mindössze 442 jármű került az akkori csehszlovák monopóliumkereskedő Mototechna szalonjaiba. A 110 R ára legalább 78 000 korona volt, ami akkoriban körülbelül 40 havi fizetésnek felelt meg.

Skoda 110R

Könnyű súly és jó tapadás

A Skoda 110 R 4,16 méter hosszú, 1,62 méter széles és 1,34 méter magas volt, négy centiméterrel alacsonyabb, mint az alapkivitelű recés hátú modell. A tengelytáv 2,40 méter volt. Az olajhűtővel felszerelt, négyhengeres soros motor lökettérfogata 1107 köbcentiméter volt, 9,5:1-es kompressziós aránnyal és dupla karburátorral, és 52 LE-t (38 kW) adott le 4650-es fordulatszámon. Az alacsony, 880 kilogrammos saját tömeggel kombinálva ez akkoriban teljesen dinamikus vezetési élményt tett lehetővé.

A hátsó tengely előtt elhelyezett, közvetlenül váltott négyfokozatú sebességváltó hengere és forgattyúháza, valamint csengője az eredeti cseh szabadalom szerinti alumínium présöntési eljárással készült. A 165 SR 14 radiál abroncsokon a 110 R 145 km/h végsebességet ért el, és 19 másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy nulláról 100 km/órára sprinteljen. A lassítást kétkörös fékrendszer vette át, elöl tárcsafékekkel, hátul dobfékekkel. A Skoda fékjeit az angol Dunlop márka licence alapján gyártották.

Jó terheléselosztás

Mivel a jármű tömegének 57 százaléka a hajtott hátsó kerekeken volt, a sportkupé kiváló tapadással és jó úttartással rendelkezett. Az átlagfogyasztás 8,5 liter volt 100 kilométeren, az első üzemanyagtartály térfogata 32 liter volt. Az első motorháztető alatt 250 liternyi csomagtartó kapott helyet, a hátsó ülések mögötti második csomagtartó 120 literes volt, és vezetés közben is megközelíthető volt.

A korai példányok egy fa erezetű műszerfalat tartalmaztak, de ez hamarosan átadta helyét a matt fekete felületnek. Öt kerek műszer volt a műszerfalon. A kormánykerék mögött a sofőr a nagy fordulatszámmérőt nézte, melynek piros területe 5750 percenkénti fordulatszámnál kezdődött, és a mellette épp akkora sebességmérőt.

A jármű közepe felé három kisebb kerek műszer volt: a nyomásmérő az olajnyomás és a hűtőfolyadék hőmérsékletének kijelzésére, valamint az üzemanyagszint-jelző a jobb szélen. A kormánykeréken két perforált fém küllő volt, amelyek egy gumírozott lökhárítón futottak össze középen.

A 110 R alapfelszereltsége többek között anatómiailag kialakított első üléseket tartalmazott. Amennyiben az üléseket hátratolták, az egyik elérte a lényegesen szűkebb két ülést hátul. Az 1970-től 1980-ig tartó tízéves gyártási időszak során a kupé számos apró átalakításon esett át, amelyek a mindig kortárs megjelenés mellett elsősorban a jármű tartós versenyképességét hivatottak biztosítani.

1973 januárjától négy fényszóró díszítette a jármű elejét, mert a két külső főfényszórót két kisebb ködlámpával egészítették ki. Az első ülések fejtámlát kaptak, a 14 colos kerekeket pedig nem sokkal a gyártás vége előtt kisebb, 165 SR 13-as gumikra és műanyag borításokra cserélték.

Skoda 110R

Nyugaton is exportsláger

A kompakt sportkocsival a Škoda az igényes exportpiacokon is jelentős értékesítési sikereket ért el. 1973-ban a mintegy 6000 megépített kupé 93 százalékát az akkori Csehszlovákia területén kívül szállították. A következő évben a termelés körülbelül 7500 darabra nőtt. 1972 szeptemberétől a cég jobbkormányos változatot is exportált, és alig három évvel később 2371 kupé, vagyis a teljes exportált jármű 36 százaléka került a nagy-britanniai vásárlókhoz. A 110 R egyes egységei egészen Új-Zélandig, Kuvaitig és Nicaraguáig is eljutottak. A gyártás utolsó évében, 1980-ban az export a jugoszláv és a spanyol piacra korlátozódott.

A 110 R iránti nemzetközi kereslet elősegítette a motorsport-származékok sikerét a pályákon és rallypályákon is, amelyek az 1973-as szezonban egy módosított üzemi autóval indultak. Kicsit később a Skoda bemutatott egy 180 RS-t és két példát a 200 RS-ből. A sorozatgyártású kupé ihlette a prototípusok 1974 júniusában a Barum Rallyn debütáltak. Ezek az országúti versenyautók OHC-motorral, majdnem két liter lökettérfogattal és ötfokozatú Porsche sebességváltóval rendelkeztek. Egy új fejlesztésű, hátsó karral felszerelt hátsó tengely is beépítésre került, ami pozitívan hatott a kupék kezelhetőségére.

1975-ben a legendás Skoda 130 RS következett

Az 1970-es évek végén és az 1980-as évek elején az 1300 köbcentiig terjedő kategória egyik legsikeresebb verseny- és rally járműve lett. A 110 R karosszériaszerkezetét kissé módosították, és robusztus bukóketrecet kapott. A tető, az első motorháztető és az ajtók külső borítása alumíniumból, a sárvédők és a motorháztető üvegszál-erősítésű műanyagból készültek.

A könnyű szerkezeti intézkedéseknek köszönhetően a 130 RS tömege 720 kilogrammra csökkent. Így az 1,3 literes négyhengeresnek viszonylag könnyű volt a játéka. Teljesítménye fokozatosan 130 LE-re (96 kW) nőtt, a száraz olajteknős kenéssel ellátott motor nyolcportos hengerfejet és két dupla Weber karburátort kapott.

A körpályás változat végsebessége elérte a 220 km/h-t. A 130 RS, más néven „Kelet Porsche”, megnyerte a gyártók bajnoki címét az 1981-es túraautó-Európa-bajnokságon. A rally változat legnagyobb sikere az 1977-es Monte Carlo Rallyn az osztályában aratott kettős győzelem.

Skoda 110R