Először is tisztázzuk mi is az ADESA:

Ez elsősorban kereskedőknek szánt aukciós portál, amely lizingből visszavett, vagy egyéb kereskedői beszerzésből származó autók értékesítésével foglalkozik.

Regisztráció

Egy gyors regisztrációt alkalmazva már láthatjuk is az autók árait, és akár vásárolhatunk is már. A következő munkanapon ne lepődjünk meg, ha az Adesa központból felhívnak és udvariasan érdeklődnek, hogy miért regisztráltunk mik a terveink. Amennyiben feltöltjük adatainkat, személyi igazolvány, lakcímkártya, akkor akár négy autót is vehetünk. Fontos megjegyezni, hogy a regisztrálni csak akkor tudunk, hogy ha egy olyan céget adunk meg, amelynek van uniós adószáma. Egyébként ezt folyamatosan ellenőrzik, és ha már nincs benne a rendszerben az adószámunk, akkor törlik a regisztrációt.

Milyen autókat lehet találni az Adesa-n?

Szóval túl vagyunk a regisztráción, és keresünk egy nekünk való autót. Elsősorban 4-6 éves autókat kínálnak, de találhatunk akár egy éves pár száz kilométert futott autókat is, melyek bemutató autók lehettek, vagy olyanokat, amelyeket kereskedők beszámítottak egy új autóba.

Előfordulnak karambolos autók is, és műszaki hibásak is. Ezekről korrekt leírást és fényképeket is mellékelnek. Az autókról átlagosan 30-40 fénykép készül, minden apró sérülést és karcot feljegyeznek, és dokumentálnak. Általában fénykép készül a műszerfalról járó motorral, hogy lehessen látni, ha világít esetleg valamely „pénztárca” ikon.

A leírás és a fényképek alapján kell eldöntenünk, hogy szeretnénk-e ezt az autó megvásárolni, nincs lehetőség próbaútra. Tudom, hogy sokan most abba is hagyják az olvasást, mert szinte mindenki ki szeretné próbálni az autót fizetés előtt, ami persze normális is, ha magunknak veszünk autót, de ez a platform kereskedőknek szól.

Aukció: megnyertem, vagy mégsem?

Van még egy csavar az Adesa aukciójában amire mindenképpen érdemes odafigyelni:

Amennyiben megnyerünk egy aukciót, akkor nekünk, mint vevőnek kutya kötelességünk kifizetni. Szóval ez nem Vatera, vagy Ebay (ezen a két portálon úgy működik, az aukció, hogy ha valaki megnyeri, akkor köteles vagy átadni a terméket), itt teljesen másként működik a rendszer, ha megnyersz egy aukció, akkor közel sem biztos, hogy Tiéd lesz a jármű! Ugyanis az eladó eldöntheti, hogy ennyiért nem adja oda Neked, és felrakja egy újabb fordulóra. Az is előfordulhat, hogy ha nem kapod meg az autót, hogy fenn volt még több más ilyen és hasonló portálon, és ott pedig magasabb áron ütötték le, mint ahogy azt Te az Adesa-n megtetted. Az eladó két munkanapon belül nyilatkozik, hogy Te vagy az igazi nyertes, vagy parlagon maradsz autó nélkül.

Különböző aukciók léteznek, van hagyományos, van vak árverés, ilyenkor nem látjuk, hogy ki mennyit igért az autóért, csak azt, hogy miénk vagy sem a legmagasabb ajánlat. A vak árverésnél is előfordulhat, hogy megnyersz egy ilyen aukciót és mégsem a Tiéd lesz a kocsi.
Van egyébként olyan aukció is, hogy „megveszem most”, ez az ár egyébként egy picit magas is lehet, de az biztos, hogy a licit vége nem fogja elérni, így esély lehet a „megveszem most” ár alat megvenni egy autót.
Érdemes megemlíteni azt az aukciót is, aminél célár van feltüntetve, ha elérte, vagy túlhaladta ezt az összeget, akkor nagy valószínűséggel megnyerhetjük az autót.

Ha már felmerült a feltüntet ár, akkor van egy olyan is, hogy becsült érték, ezt nem tudom pontosan, hogy an számolják, de a tapasztalat az, hogy a végső licitnek minimálisan a becsült ár közelében vagy annál magasabban kell megállni.

Januárban eladtam az autómat és gondoltam, hogy veszek egy cégeset, és az Adesa portál tökéletesen megfelelt erre a célra. – Korábban vásároltam innen, akkor még carsontheweb-nek hívták, tehát ismertem a jellemzőit.

Megvolt a keret, megnéztem, hogy mennyiért mennek el az általam figyelt modellek, ekkor nem tudhattam, hogy a vevő valójában meg is kapta az autót, csak akkor, ha ugyanaz az autó felkerült újra licitre.

Adesa autós aukció

Mekkora kínálat?

Rengeteg autó fordul meg, általában 3 munkanapra szokták feltenni, amikor sok járművet kínálnak, akkor elérheti a 5-6000 -s darabszámot a kínálat, de van olyan amikor alig 2000 autó van fenn.

Mikor tetszik egy autó, akkor van lehetőség berakni, az úgynevezett figyelőbe, és láthatjuk, hogy mennyi lett a licit végösszege, és ezáltal láthatjuk, hogy mire számíthatunk.

A legtöbb autó Belgiumból, Hollandiából, Németországból származik, de vannak Franciaországi autók is szép számmal.

Érdemes átolvasni az autó profilját, van-e hozzá szervizkönyv, vezetve volt-e, teljes-e a forgalmi, van-e műszaki vizsga, és megvan-e a COC tanúsítvány. Persze van amikor csak az van feltüntetve, hogy a forgalmi teljes, de előfordulhat, hogy a fényképeken szerepel a szervizfüzet, van amikor a benne lévő adatokat is lefotózzák, tehát tájékoztatva vagyunk. Amennyiben valami nincs feltüntetve, akkor azt úgy kell vennünk, hogy nincs!

Mit érdemes nézni a fényképeken? Amennyiben egy autóról van 40-50 fénykép, akkor érdemes részletesen is megnézni, előfordulhat, hogy a leírásban egy kulcs szerepel (annyit adnak az autóhoz), de a fényképeken szerepel két kulcs. Nagy az esélye, hogy az autóhoz két kulcsot fogunk kapni.

Általában belül nem szokták kitakarítani az autót, de így is lehet azért látni, hogy valamely autónak volt-e jó gazdája, ilyen például a szőnyegpadló, ha az tiszta és komfortos, akkor az autó kaphat egy jó pontot.

Az autók legtöbbje lízinges cégautó lehetett, és valljuk be úgy is használhatták, viszont, ha nincs is szervízkönyve az autónak, valószínűsíthetjük, hogy az olajcsere periódusokat betartották, hiszen az autónak mennie kellett az utakon. A kilométeróra állasokra jellemző, hogy általában szerviz előtt adják el az autót, tehát ha 180e km -nél van előírva egy nagyszervíz, és az autóban van 183e km, akkor szinte biztos, hogy nem csinálták meg az esetlegesen előírt szervizmunkákat.

Visszatérve arra, hogy az aukció végén nem adja oda az eladó az autót, 4 olyan autó volta melyet nem én kaptam meg, pedig a licitáláskor az enyém volt a legmagasabb ajánlat. Általában 24 órán belül közlik a hírt a licitnyertessel, de ha kinéztünk egy következőt, és még nem kaptunk infót arról, hogy megkaptuk vagy sem, akkor inkább hagyjuk ki a következőt, mert előfordulhat, hogy két autót kell kifizetnünk!

Látunk az eladóknál egy értékelési pontszámot, ez hogyan kerül oda, nem tudom, mert én nem értékelhettem a vásárlásom után. Még az eladókra visszatérve, szinte sorozatban rakják fel az erre szakosodott cégek az autókat, de ki lehet fogni, saját céges autót is melyet nem kereskedő rak fel. Egy ilyet szúrtam ki magamnak, a cég udvarán lett lefotózva, ráadásul volt fénykép a naviról is, és ott volt a pontos cím is, ahol az autó volt a fotózás pillanatában.

Beütöttem a Google Maps-be a címet, ledobtam az emberkét, és láttam az utcaképet, és felismertem azt a helyet ahol az autót fotózták. Az egyik fotón kiszúrtam az autón egy matricát, amin volt egy céglogo és cégnév, ami megegyezett azzal a céggel, amelyhez az udvar tartozott. Felmentem az adott cég honlapjára, megnéztem hány dolgozója van, milyen a vezetőség stb.

Éreztem, hogy ezt az autót meg kellene venni, egy kicsit sok km volt benne, de jóval nagyszerviz után volt már.
Még egy apróságra szeretném felhívni a figyelmet: ha nincs szervizkönyv, akkor keressünk a fényképeken, olyan olajcserére utaló matricát, és ha látszanak a számok próbáljuk meg leolvasni, egyébként ezen az autón is volt egy ilyen, de sajnos nem tudtam elolvasni.

Közeledett az aukció vége, és mint profi licitáló (a kétezres évek közepén rengeteg terméket adtam el a TeszVeszen és a Vaterán), az utolsó percben beírtam a becsült ár alatt 100 Euróval az ajánlatomat.

Izgalmas másodpercek következtek. – Az aukciót megnyertem, ez szerdán délelőtt volt, és csütörtök délután jött az értesítés, hogy az eladó elfogadta a licit eredmény és az autót megvásárolhatom a licit összegéért.

Folytatásban: az autó szállítása, aukciós díjak, honosítás.