Az EU úgy döntött, hogy 2023-ban fokozatosan megszünteti a belsőégésű motorokat5. Ursula von der Leyen még a Bizottság elnökévé való sikeres újraválasztása előtt megígérte, hogy kiáll az e-üzemanyagokkal kapcsolatos kivételek mellett.
2035-től csak zéró emissziós járműveket vesznek nyilvántartásba az EU-ban. A belsőégésű motorok megszűnéséről szóló vitában Ursula von der Leyen bejelentette, hogy az Európai Bizottság elnökévé való újraválasztása esetén kivételeket szorgalmaznak az úgynevezett e-üzemanyagokra vonatkozóan. A CDU politikusát csütörtökön újraválasztották.
Az uniós klímacélok eléréséhez technológiasemleges megközelítésre van szükség, amelyben a szintetikus üzemanyagok is szerepet játszanak – áll a CDU politikusának a következő öt évre szóló politikai iránymutatásában. Az EU úgy döntött, hogy 2035-től csak olyan új autókat szabad nyilvántartásba venni, amelyek működése során nem bocsátanak ki éghajlatot károsító CO2-t. Az FDP sürgetésére a szövetségi kormány azt szorgalmazta, hogy legyenek kivételek az e-üzemanyagokkal kapcsolatban.
A technológiailag nyitott megközelítést követik
Von der Leyen irányelvei most kifejezetten kimondják, hogy technológiasemleges megközelítést kíván elérni a vonatkozó uniós jogszabályok célzott változtatásával. A jobbközép EPP szövetségének elnöke, Manfred Weber (CSU) elégedetten nyilatkozott: “Üdvözlöm, hogy az új bizottság felülvizsgálja a belsőégésű motorok tilalmát, és a technológia iránti nyitottságra helyezi a hangsúlyt.” Az európai választások előtt a CDU/CSU a belsőégésű motorok kivonásának megállítása érdekében kampányolt.
Az E-üzemanyagok olyan szintetikus üzemanyagok, amelyek elméletileg használhatók belső égésű motorok klímasemleges működtetésére. Ezek azonban viszonylag drágák, és sürgősen szükségük van például a légi közlekedésben. Mert a repülőgépeket nehezebb nagy léptékben elektromosan üzemeltetni, mint az autókat. Az e-üzemanyagok tömegpiaci felhasználását nemcsak az autóiparban tekintik kritikusnak. Néhány héttel ezelőtt az Autogazette-nek adott interjújában a VW márkafőnöke, Thomas Schäfer a mennyiségi szegmensben használt e-üzemanyagok ellen emelt szót. Mint mondta, a szintetikus üzemanyagoknak is megvan a helyük bizonyos alkalmazásokhoz. „A személyautók mennyiségi szegmensét illetően azonban nincs mód az akkumulátoros elektromos vezetés megkerülésére” – mondja Schäfer.
Wissing üdvözli a kezdeményezést
Von der Leyen jelenleg a második ciklusért küzd az Európai Bizottság elnöki posztján. Ahhoz, hogy ez megtörténjen, az Európai Parlament 700 képviselőjének abszolút többségének rájuk kell szavaznia. Sok képviselő hangsúlyozta az elmúlt napokban, hogy szavazata attól függ, mit mondanak politikai irányelveik.
Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter elégedett volt von der Leyen bejelentésével. Az FDP politikusa elmondta, hogy elvárja tőle, hogy a projektet kiemelt prioritásként kezelje, és személyesen dolgozzon a csak e-üzemanyaggal működő járművek jóváhagyási szabályozásán. Ily módon a közlekedés gyorsabban klímabarátabbá válhatna.
A közlekedési minisztérium kritikája
Wissing minisztériumát jelenleg kritikák érik a HVO100 kampányában való részvétele miatt. A németországi Mobil autóklub elleni vádak után Oliver Luksic (FDP) közlekedési államtitkár felfüggeszti a szövetség üzemanyag-kampányának védnökségét. A Szövetségi Közlekedési Minisztérium a ZDF „frontal” magazin kutatására hivatkozott. Ennek megfelelően a „HVO100 Go Germany” kampány prezentációjában a klub állítólag azt hirdette, hogy térítés ellenében időpontokat egyeztetnek a minisztérium vezetői szintjével. Az autóklub visszautasította a vádakat.
A minisztérium kijelentette, hogy „határozottan ellenezni fog minden olyan vádat, amely szerint érdekcsoportok jogsértő befolyást gyakorolnak, és térítés ellenében egyeztetnek időpontot a házvezetéssel”. A mecénásság vállalása általában nem jár cserébe. Egy ilyen gyakorlat eleve kizárná a mecenatúrát. A minisztérium felvilágosítást kért az autóklubtól. Hamis vádakról beszélt. „Természetesen nem volt és nincs fizetett időpontegyeztetés, és nem is fontolgattuk, nem beszéltük meg harmadik féllel, sőt nem is ajánlottuk fel vagy nem hajtottuk végre” – áll a szövetség közleményében.
A Frontal a belső prezentációkra támaszkodik
A ZDF magazin a jelentésében hivatkozik a németországi Mobiltól kapott több belső prezentációra is: „Ezek a „HVO100 Go Germany” támogatóinak ígért szolgáltatásokat említenek – és azt, hogy az egyesület milyen árat kér értük. Ez magában foglalja a „prémium együttműködést” évi 9900 euróért, „bemutatkozási lehetőséggel és egy miniszterrel vagy államtitkárral egy exkluzív VIP-találkozón való eszmecserét”.
„Nem a politikusok feladata, hogy hagyják magukat felhasználni félrevezető lobbikampányokban” – mondta Christina Deckwirth, a Lobbycontrol egyesület szóvivője. “Ezzel közös ügyet folytatnak a belsőégésű motorral és a benzinlobbival, és egyoldalú, kiváltságos hozzáférést kínálnak aggályaiknak.” Szakértők szerint ez ellentmond mind a kutatás jelenlegi állásának, mind a klímapolitikai igényeknek. A Lobbycontrol, egy non-profit szervezet, küldetésének tekinti, hogy tájékoztatást nyújtson a hatalmi struktúrákról és a befolyási stratégiákról Németországban és az EU-ban. (FM/dpa)
A cikk eredeti nyelven itt érhető el: https://autogazette.de/politik/verbrenner-aus-2035-von-der-leyen-fuer-ausnahmen-fuer-e-fuels-989424344.html