Autóválasztó

cikkek

Téli vezetési tippek

2008. január 09.  |  Autóválasztó
Téli vezetési tippek
Hóban, fagyban egészen másként kell vezetni, mint ahogyan azt szárazon megtanultuk. Cikkünk megtalálja a választ arra, miért olyan ijeszt? havas id?ben vezetni, és praktikus tanácsokkal lát el arra az esetre, ha muszáj mennünk.

hirdetés

Volt szerencsém egyszer Svédországban megnyerni egy játékos havas autóversenyt. Ne tessenek félni, ezt most nem nagykép?ségi rohamomban osztom meg Önökkel. Épp ellenkez?leg. A történet csattanója, hogy a szálloda felé tartva felt?nt, hogy a jeges közutakon mindenki gyorsabban ment nálam: a nyugdíjas néni esetét még csak meg tudtam magyarázni magamnak az illet? feltételezhet? rutinjával, de azt már nem, amikor a mopedes pizzafutár is lelámpázott az országútról. Svéd vendéglátóim pedig csak mosolyogtak a bajszuk alatt. Elmagyarázták, hogy náluk csak kétféle autóvezet? van: az ügyes és a halott.
Ezzel szemben hazai felmérések szerint nálunk az autósok masszív 40 százaléka nem ül volán mögé, ha síkos, havas útviszonyok várnák. Feltételezhet?en ?k sokkal jobban döntenek, mint az a másik 40 százaléknyi autóstársunk, aki ugyan vezet ilyenkor is – de saját maga és mások testi épségének komoly kockáztatásával. Legfeljebb a maradék 20 százaléknyiról mondhatjuk el, hogy felkészültsége és bátorsága megfelel? arányban áll a rá váró kihívással.
De vajon miért olyan ijeszt? havas id?ben vezetni? És ha már erre kényszerülünk, mit tegyünk, mire figyeljünk?

Csak semmi satufék!
Hóban azért nehéz vezetni, mert csúszik. Ugyanakkor tévhit, hogy minél lassabban hajtunk, annál nagyobb biztonságban vagyunk. Mert akár már 30 kilométer/órás tempónál blokkolhatnak a kerekeink er?s fékezés hatására, így autónk azonnal tonnás acélszánkóvá alakul, amelyben a volán mögött is csak utasok lehetünk. Ne feledjük: a legtöbb balesetet egyszer? kormánymozdulattal is el lehet kerülni. Csakhogy amíg blokkoló kerekekkel csúszunk, addig nem tudjuk irányítani az autót. (A blokkoló kerék nem forog, tehát nem is kormányozható.) Ezen még az ABS (blokkolásgátló) is csak bizonyos határokon belül képes segíteni. A legfontosabb tehát: ne fékezzük állóra a kereket. Csúszós úton nem n?ni, hanem éppen ellenkez?leg: csökkeni fog a fékút hossza, ha óvatosan bánunk a középs? pedállal. Ha pedig még arra is van lelki er?nk, hogy a fékezés alatt folyamatosan vissza is kapcsolgassuk a sebességeket (a kuplung állandó újbóli felengedése mellett!), akkor a motorfék használatával még rövidebb úton állhatunk meg. Ha mégis blokkolna a kerék, engedjük fel a féket és lépjünk rá újra, ezúttal finomabban. (Blokkolásgátlós autó esetében is!) Higgyük el, hiába nyomjuk tövig a pedált, már nem állunk meg hamarabb!

Semmi fölösleges mozdulat!
Csúszós úton ne nyomogassuk állandóan a féket, valahányszor az el?ttünk haladó féklámpája felvillan. Más ügyetlensége ne befolyásoljon. Tartsunk nagyobb féktávolságot, mint száraz id?ben és inkább visszakapcsolással lassítsunk annyit a járm?vön, amennyi szükséges. A kis, sebesség-tartó fékezések fölöslegesek és könnyen nem kívánt mellékhatással járhatnak: jegesebb folton megcsúszhatunk, vagy pánikba eshetünk, ha blokkolna a kerék.
Felejtsük el az olyan ostoba szokásokat is, hogy kanyarban fékezünk. Száraz úton, kis sebességnél sokan csinálják ezt reflex-szer?en, hogy nagyobb biztonságban érezzék magukat. Ha nem tudjuk biztosan „kikapcsolni” ezt a rossz beidegz?dést, inkább ne üljünk autóba. Az ilyenféle man?ver eredménye ugyanis az els? kerekek elfordításának, a sebességünk és autónk súlyelosztásának függvényében megpördülés vagy pedig kicsúszás lehet. Ezekre persze fékezés nélkül is sor kerülhet, ha rosszul mérjük fel a kanyarodási sebességet.

Csúszás, pördülés
Csúszásnak most az egyszer?ség kedvéért azt nevezzük, amikor az autó nem akarja bevenni a kanyart, hiába tekerjük a kormányt. Ez az úgynevezett alulkormányzottság, amely száraz úton csak nagy tempónál jelentkezhet. Kivédése nagy ügyességet igényel. Nem segít ugyanis rajtunk sem az, ha még jobban a helyes irányba tekerjük a kormányt, sem az, ha pánikba esve fékezni kezdünk. (S?t, ezzel sokat ronthatunk helyzetünkön!) A megoldás csak egy „brahis” man?ver lehet: meg kell húznunk a kéziféket egy pillanatra. Ezzel ugyanis az autó fara is megindul a kanyar küls? íve felé, s ügyes kormányzással még elkerülhetjük a bajt. Az el?bb vázolt védekezés, vagyis az autó hátuljának megindulása meglehet?sen félelmetes élmény lehet annak, aki még nem próbálta, ugyanakkor még félelmetesebb, ha magától jelentkezik. (Ezért szintén a rosszul felmért kanyarsebesség a felel?s.) Ilyenkor arra figyeljünk, hogy ne vegyük el ijedtünkben a gázt. Erre ugyanis az autó orra megtapad, a fara pedig még gyorsabban törekszik ara, hogy megel?zze azt. Amíg azonban van helyünk és lélekjelenlétünk gázt adni, addig van esélyünk ismét visszanyerni az uralmat a kocsi felett.

Gyakorlás a tudás anyja
A fent leírt trükkök azonban ritkán sajátíthatók el els?re. Nem is ajánljuk senkinek, hogy a közúton próbálkozzon velük. Azt viszont a közlekedésbiztonsági szakemberek is rendre javasolják, hogy aki hava id?ben is volán mögé kényszerül, az egy forgalom el?l elzárt területen tegye próbára magát és autóját. Gyakorolja a biztonságos, szakaszos fékezést, a megcsúszás és a megpördülés kivédését.
Vagy ne is üljön autóba.


Hozzászólások


Szóljon hozzá!
Ön még nincs bejelentkezve. A hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon!

Még nincs hozzászólás

magazin

További cikkek


112 – Az Egységes Segélyhívó Rendszer
112 – Az Egységes Segélyhívó Rendszer
2013-12-17 | Magyarországon 2013. december 31-ig készül el a 112-es telefonszámon hívható Egységes Segélyhívó Rendszer (ESR). tovább...


Az oldal tetejére | Vissza a kezdőlapra


hirdetés


magazin


Galéria

Téli vezetési tippek Téli vezetési tippek Téli vezetési tippek Téli vezetési tippek Téli vezetési tippek Téli vezetési tippek Téli vezetési tippek Téli vezetési tippek

Kapcsolódó hírek

Ajánló

Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
Porsche 911 Targa: klasszikus tet?vel
2014-01-16 | Ismét a klasszikus bukókerettel készül a Porsche 911 új generációjának Targa kivitele, a retró küls? azonban modern technikát rejt. tovább...
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
Peugeot 308 SW: óriási csomagtérrel
2014-01-08 | Csomagterének méretével a ?koda Octaviával is felveszi a versenyt a Peugeot 308 kombi-változatának új generációja. tovább...
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
Volkswagen Golf Sportsvan: a Golf Plus utódja
2014-01-08 | Németországban már rendelhet? a Golf egyter? karosszériaváltozata, amely Golf Plus helyett Golf Sportsvan néven készül, és négyféle motor közül lehet választani hozzá. tovább...


katalógus


Kapcsolódó autók a katalógusban

Citroën C3 Picasso
Citroën
C3 Picasso

2009-
Dacia Sandero
Dacia
Sandero

2008-2012
Ford Fiesta
Ford
Fiesta

2008-
Nissan Micra
Nissan
Micra

2003-2011

További autók a katalógusban


használtautó


Kapcsolódó hirdetések

Mazda 3 1.6 TX
Mazda 3 1.6 TX
1598 cm3, Benzin, 2012
3 890 000 Ft
Honda CR-V 2.0 4WD ELEGANCE
Honda CR-V 2.0 4WD ELEGANCE
1997 cm3, Benzin, 2008
3 990 000 Ft
Volkswagen Crafter 2.5 TDi L3H2Klíma
Volkswagen Crafter 2.5 TDi L3H2Klíma
2461 cm3, Dízel, 2007
3 141 000 Ft

További hirdetések


Adja fel használtautó-hirdetését ingyen!


hirdetés

Autóválasztó
© 2005-2017
Fórum
Impresszum
Kapcsolat
RSS
Autómagazin Magazin
Hírek
Tesztek
Cikkek
Autókatalógus Autókatalógus
Böngészés
Keresés
Statisztikák
Használtautók Használtautó
Böngészés
Keresés
Új hirdetés